הקאות

מרבית מקרי ההקאה בילדים נגרמים בשל זיהום חריף של דרכי העיכול- בדרך כלל עקב זיהום ויראלי. זיהומים כאלו נמשכים בדרך כלל מספר ימים מצומצם ואינם מהווים סכנה בדרך כלל.

הסכנה העיקרית שבהקאות מרובות בגיל הילדות היא סכנת ההתיבשות- ולכן יש לדאוג לצריכת נוזלים מספקת בילד המקיא.

מה לעשות עם ילד מקיא ?

בילדים מתחת לגיל 6 חודשים: יש להמנע ממתן מים רגילים לילד אלא אם נאמר לעשות כן על ידי הרופא. בדרך כלל מומלץ להחזיר נוזלים על ידי תמיסות מיוחדות הנמכרות בבית המרקחת- בהתאם להוראת הרופא. תמיסות אלו מכילות בנוסף למים גם מלחים וסוכר האובדים עם ההקאה.

יש להחזיר את הנוזלים במנות מרובות בנפחים קטנים על מנת לנסות ולהמנע מהקאות חוזרות.  לאחר 8 שעות ללא הקאה ניתן להחזיר לאט את הפורמולה הרגילה ולראות את התגובה.

בילדים בגילאי 6-12 חודשים- יש להמנע ממתן מים רגילים לילד אלא אם נאמר לעשות כן על ידי הרופא. . בדרך כלל מומלץ להחזיר נוזלים על ידי תמיסות מיוחדות הנמכרות בבית המרקחת- בהתאם להוראת הרופא. תמיסות אלו מכילות בנוסף למים גם מלחים וסוכר האובדים עם ההקאה. כ- 8 שעות לאחר ההקאה האחרונה יש לנסות להתחיל להחזיר בהדרגה את התזונה הרגילה. באם עברו 24 שעות ללא הקאה ניתן לחזור לתזונה רגילה.

בילדים מעל גיל שנה ניתן לתת נוזלים צלולים בכמויות קטנות כל 15 דקות. אם הילד ממשיך להקיא יש לנסות להקטין את הכמות (עד ל 2 כפות במנה) ולהמתין להטבה.

מתי יש לפנות לרופא ?

הסכנה הגדולה ביותר בהקאה היא התיבשות. יש לפנות לרופא אם הילד אינו מפסיק להקיא או אינו מוכן לקבל החזר נוזלים. סימני התיבשות כוללים: פה יבש, מעט דמעות בעת בכי, אי שקט בתינוקות, ירידה בכמות הפרשת השתן, עור יבש, ירידה בפעילות, חולשה, עיניים שקועות, ישנוניות, דופק מהיר.

בנוסף יש לפנות לרופא במקרים של הקאה חזקה בעיקר בתינוק צעיר, הקאות הנמשכות מעל 24 שעות, אם ההקאות חוזרות ברגע שמנסים לחזור לתזונה רגילה, אם קיים קשר לחבלת ראש, אם ההקאות מלווה בחום גבוה, הקאות של נוזלים ירוקים-צהובים בכמות גדולה, בטנו של הילד נפוחה או רגישה, הקאה בצבע שחור או  הקאה דמית.