צהבת היילוד

צהבת היילוד הינה תופעה שכיחה המופיעה אצל 30-40% מכלל התינוקות שנולדו במועד ובשיעורים גבוהים יותר בפגים. צהבת היילוד מופיעה לרוב ביום השני או השלישי לחיים ומתבטאת בעיקר בהופעת גוון צהבהב בעור התינוקות ובלחמיות העיניים.

כיצד נגרמת צהבת היילוד?

צהבת היילוד נגרמת על ידי שקיעה של פיגמנט הנקרא בילירובין בעור ובלחמיות. הבילירובין הוא תוצר פירוק של ההמוגלובין המשתחרר מהכדורית האדומה בזמן פירוקה באופן נורמלי אחרי כ-120 יום. מאחר וליילודים כמות גבוהה של כדוריות אדומות הרי שכמות ההמוגלובין המשתחרר מהכדורית בזמן פירוקה וכמות הבילירובין הנוצרת מפירוק ההמוגלובין גבוהים באופן יחסי.

באופן רגיל הבילירובין מגיע לכבד שם הוא מסולק מזרם הדם וכתוצאה מכך רמתו אצל כל אחד מאיתנו נמוכה. בתינוקות שזה עתה נולדו תפקוד הכבד אינו שלם לגמרי ולכן פינוי הבילירובין אינו מלא ורמתו בדם עולה. עקב כך שוקע הבילירובין בעור ובלחמיות ונגרמת צהבת היילוד.


מהם הסימנים לצהבת היילוד?

הסימן העיקרי לצהבת היילוד היא הופעת גוון צהבהב בעור ובלחמיות. הצהבת מתחילה לרוב בעור הפנים ומתקדמת לחזה לבטן ולגפיים.


האם צהבת היילוד מזיקה או מסוכנת?

על פי רוב מדובר בתופעה שפירה שאינה מזיקה או מסוכנת כל עוד מדובר ברמות בילירובין שלא הגיעו לסביבות 20 מ"ג לד"ל. במקרים בהם רמות הבילירובין עולות מעל 20 מ"ג לד"ל תיתכן שקיעה ברקמת המוח ואז עלול להגרם נזק מוחי.


אילו תינוקות נמצאים בסיכון לפתח צהבת היילוד?

פגים שנולדו לפני שבוע 37 להריון, תינוקות שנולדו עם חסר האנזים G6PD  , תינוקות עם חוסר התאמה בקבוצות הדם עם סוג הדם האימהי ותינוקות שנולדו עם שטפי דם תת עוריים, כל אלו נמצאים בסיכון לפתח צהבת היילוד.


כיצד מודדים את רמת צהבת היילוד?

רמת הצהבת נמדדת על ידי בדיקת רמת הבילירובין בדם היילוד. בדיקה זו נעשית על ידי הצוות הרפואי במחלקת היילודים. לעיתים הופעת צהבת או עלייה ברמת הצהבת לאחר השחרור ממחלקת תינוקות מחייבת בדיקת בילירובין. בדיקה זאת נעשית בדם היילוד במעבדות קופת חולים בקהילה או במרפאות ייעודיות לצהבת היילוד בבתי החולים.

בשנים האחרונות פותחה טכנולוגיה המאפשרת בדיקת בילירובין על ידי מכשיר הבודק רמתו דרך העור. טכנולוגיה זו חוסכת ליילוד דקירות. כיום ניתן לבצע את הבדיקה במרפאת הילדים של פרופסור לוי ובכך לחסוך לתינוק דקירות וביקור במרפאת קופת החולים או בית החולים.


כיצד מטפלים בצהבת היילוד?

לעיתים מגיעה רמת הבילירובין לרמה גבוהה המצריכה טיפול באור בעל אורך גל מיוחד (פוטותרפיה). אור זה גורם לפירוק הבילירובין ולהפרשתו מהגוף ובכך לירידת רמתו מהדם. הטיפול יימשך כל עוד רמת הבילירובין גבוהה.


הקשר בין צהבת היילוד והנקה.

צהבת היילוד שכיחה יותר בתינוקות הניזונים מהנקה. הדבר קורה בעיקר אם ההנקה אינה בכמות מספקת ולכן יש להיניק 8-12 פעמים ביום בימים הראשונים וכך כמות החלב תעלה והצהבת תרד. במקרים מסוימים נגרמת הצהבת על ידי חומר הנמצא בחלב אם ומפריע לתינוק להפטר מהבילירובין. סוג זה של צהבת חולף מעצמו אינו גורם נזק ואין צורך להפסיק  הנקה.

צהבת במרפאה  ,  בדיקת בילירובין במרפאה   , צהבת היילוד , צהבת היילוד בתל אביב