מחלות דרכי העיכול ילדים

ג'יארדיה ג'יארדיה הוא טפיל חד תאי הגורם לזיהום של המעיים. הטפיל נצמד לרירית המעי וגורם לשלשולים והפרעה בספיגה של חומרי המזון. הטפיל עובר במים מזוהמים, ויכול לשרוד גם במים שעברו הליך של הוספת כלור לפני שתיה. המחלה פוגעת בעיקר בילדים צעירים. מהם התסמינים של הדבקות בג'ארדיה ?

קרא עוד

זיהומי מעיים שלשול חריף הוא הביטוי העיקרי לזיהומי מעיים. זיהומים אלו נמנים על הזיהומים השכיחים ביותר. זיהומי מעיים יכולים להיות חיידקיים או ויראלים. כמו כן קיימת אפשרות נדירה יותר לזיהום על ידי טפילים. מהם הגורמים העיקריים לזיהומי מעיים בישראל ? החידקים העיקריים הגורמים לזיהומי מעיים בארץ הם שיגלה, סלמונלה וקמפילובקטר. הוירוס העיקרי הגורם לזיהומי מעיים בילדים הוא וירוס הרוטה.

קרא עוד

חסר ברזל הילדים הוא החסר התזונתי השכיח ביותר בתקופת הילדות. בארץ נמצא שחסר ברזל קיים ב- 15.5% מהתינוקות בגילאי 9-18 חודשים, כאשר בריבוד לאוכלוסיות נמצא שחסר קיים ב- 22.5% מהתינוקות במגזרים הלא יהודים וב- 10.5% מהתינוקות מהמגזר היהודי. כמו כן נמצא שהחסר שכיח יותר בפריפריה מהמרכז ושהוא קשר לאנמיה באם בזמן ההריון ולחוסר שימוש בתוספי ברזל. מה גורם לחסר ברזל ?

קרא עוד

מרבית מקרי ההקאה בילדים נגרמים בשל זיהום חריף של דרכי העיכול- בדרך כלל עקב זיהום ויראלי. זיהומים כאלו נמשכים בדרך כלל מספר ימים מצומצם ואינם מהווים סכנה בדרך כלל. הסכנה העיקרית שבהקאות מרובות בגיל הילדות היא סכנת ההתיבשות- ולכן יש לדאוג לצריכת נוזלים מספקת בילד המקיא. מה לעשות עם ילד מקיא ?

קרא עוד

כאבי בטן נמנים על התלונות השכיחות ביותר בגיל הילדות. במרבית המקרים נובעים כאבי הבטן ממחלות קלות שאינן מצריכות טיפול רפואי בהול. מהן הסיבות העיקריות לכאב בטן בילדים ? הסיבות העיקריות כוללות: זיהום במערכת העיכול- לכאבים בדרך כלל נלווים תסמינים כמו שלשול, הקאה או חום.

קרא עוד

קיימות שתי מחלות דלקתיות עיקריות של מערכת העיכול שאינן כתוצאה מזיהום. מדובר במחלת קרוהן, ובמחלת קוליטיס כיבית. מחלת קרוהן מחלה זו היא מחלה דלקתית של כל מערכת העיכול. היא מתבטאת לראשונה בגיל הילדות המאוחר או בגיל ההתבגרות. למחלה זו ישנם גורמים תורשתיים שונים, אולם עדיין לא ברור לחלוטין מהם הגורמים להופעתה.

קרא עוד

מחלת צליאק מתבטאת באי סבילות של הגוף לחלבון המצוי בדגנים – חלבון הגלוטן.המחלה הינה בעלת מרכיב תורשתי. במחלת הצליאק נגרמת על ידי תגובה של מערכת החיסון כנגד חלבון הגליאדין שבגלוטן. תגובה זו גורמת להווצרות של דלקת במעיים בעת חשיפה למוצרי מזון המכילים גלוטן. מהם תסמיני המחלה ?

קרא עוד

כ- 10-15% מהתינוקות סובלים מגזים וכאבים קוליקים של הבטן. הגורם לתופעה אינו ברור די הצורך וישנן תאוריות שונות באשר למקור התופעה. התופעה היא אוניברסאלית ואינה משפעת מגורמים גיאוגרפיים או אתניים ואחרים. מהם התסמינים של קוליק בתינוק ? קוליק מופיע בדרך כלל בגיל 2-4 שבועות אחרי הלידה ונמשך עד גיל 3 חודשים. מדובר בהתקפים בהם התינוק בוכה בקול רם ללא הפסקה במשך 2-3 שעות ולא מצליחים להרגיעו. ההתקפים מלווים לעיתים בכמות גדולה של גזים או בכאבים ברורים בעת מגע בבטן. לפני שמגיעים לאבחנה שמדובר בקוליק יש לשלול סיבה

קרא עוד

צהבת היילוד הינה תופעה שכיחה המופיעה אצל 30-40% מכלל התינוקות שנולדו במועד ובשיעורים גבוהים יותר בפגים. צהבת היילוד מופיעה לרוב ביום השני או השלישי לחיים ומתבטאת בעיקר בהופעת גוון צהבהב בעור התינוקות ובלחמיות העיניים.

קרא עוד

עצירות מוגדרת כאשר לילד יש פחות מ- 3 יציאות בשבוע, הצואה קשה ויבשה וקיים קושי בהעברת הצואה. עצירות הנמשכת מעל לשבועיים תקרא עצירות כרונית. מהם הגורמים לעצירות ? ישנם גורמים שונים לעצירות. המובילים שבהם כוללים שתיה לא מספקת של נוזלים, ותזונה דלה בסיבים. באם התזונה של הילד עשירה בעיקר בסוכרים ובשומן, סביר להניח שהילד אינו מקבל את כמות הסיבים הדרושה לו, דבר המתבטא בעצירות.

קרא עוד

שלשול היא תלונה נפוצה מאוד בילדים בכל הגילאים. שלשול מגדר כעלייה במספר היציאות ושינוי במרקם היציאה למרקם נוזלי-מימי. יש להבדיל בין שלשול חריף הנמשך תקופה של עד 14 ימים, משלשול כרוני הנמשך תקופת זמן ממושכת יותר. מהם הגורמים לשלשול חריף ? שלשול חריף הוא בדרך כלל על רקע של מחלה זיהומית כלשהי. הגורמים העיקריים לשלשול חריף הם: מחלה ויראלית של דרכי העיכול. – למשל על ידי וירוס הרוטה. אלו מתאפינים

קרא עוד