מחלות דלקתיות של המעי

קיימות שתי מחלות דלקתיות עיקריות של מערכת העיכול שאינן כתוצאה מזיהום.

מדובר במחלת קרוהן, ובמחלת קוליטיס כיבית.

מחלת קרוהן

מחלה זו היא מחלה דלקתית של כל מערכת העיכול. היא מתבטאת לראשונה בגיל הילדות המאוחר או בגיל ההתבגרות. למחלה זו ישנם גורמים תורשתיים שונים, אולם עדיין לא ברור לחלוטין מהם הגורמים להופעתה.

מהם התסמינים של מחלת קרוהן ?

מחלת קרוהן מתבטאת בדרך כלל בהופעה של התקפים הכוללים כאבי בטן עוויתיים המלווים בשלשול ובירידה במשקל. המחלה יכולה לערב כל חלק ממערכת העיכול, אולם מערבת בעיקר את סופו של המעי הדק. בנוסף יש הופעה של נגעים רבים סביב האנוס הכוללים סדקים בפי הטבעת (פיסורות), אבצסים מזוהמים ופיסטולות (תעלות).

המחלה מלווה בתופעות רבות מחוץ למערכת העיכול הכוללות בין היתר: דלקות פרקים, דלקות עיניים, פריחה עורית ועוד. בילדים יכולה המחלה לגרום לעצירת גדילה.

כיצד מאבחנים את המחלה ?

מלבד הסימפטומים יש צורך בביצוע בדיקות של מערכת העיכול בעזרת סיב אופטי גמיש. ביצוע ביופסיה מאיזור נגוע במחלה עשויה להיות אבחנתית.

מהו הטיפול במחלת קרוהן ?

קיימים טיפולים שונים למחלה, אולם נכון להיום אף טיפול אינו מסוגל לעצור את התקדמות המחלה לחלוטין .הטיפולים כוללים טיפול סיסטמי בסטרואידים ובחומרים אחרים מדכאי מערכת החיסון.

מהם הסיבוכים של מחלת קרוהן ?

המחלה גורמת במקרים רבים להיווצרות של תעלות המקשרות בין המעיים לאיברי בטן אחרים, או לחסימות מעיים. בשל כך יש צורך בביצוע ניתוחים מדי פעם להרחקת קטעי מעי נגועים. הרחקת לולאות מעי עלולות לגרום לתת ספיגה של חומרי מזון וויטמינים.

קוליטיס כיבית

מחלה דלקתית של המעי הגס. גם מחלה זו היא בעלת גורם תורשתי.

מהם התסמינים של קוליטיס כיבית ?

המחלה בדרך כלל מתחילה לאחר גיל ההתבגרות, אולם לעיתים עשויה להתחיל כבר בילדות המוקדמת. המחלה גורמת להתקפים הכוללים שלשולים תכופים דמיים המלווים בכאבי בטן קשים. בנוסף נגרמת ירידה במשקל, חוסר תאבון ועצירת גדילה. המחלה אינה מערבת בדרך כלל את המעי הדק, ואינה גורמת בדרך כלל למחלה נרחבת באיזור סביב האנוס.

כמו בקרוהן, גם כאן יש הופעה של תופעות שונות מחוץ למעיים הכוללות: דלקות פרקים, פריחה אופינית, דלקות עיניים ועוד.

כיצד מאבחנים קוליטיס כיבית ?

בנוסף לתסמינים שתוארו יש צורך בביצוע בדיקה של המעי הגס בעזרת סיב אופטי גמיש ולקיחת ביופסיית מעי .

כיצד מטפלים בקוליטיס כיבית ?

הטיפול מתבצע בעזרת תרופות שונות הניתנות דרך הפה או בחוקנים. מדובר בתרופות שמטרתן דיכוי התגובה החיסונית הדלקתית המתקיימת ברירית המעי הגס. במקרים קשים יש צורך בביצוע כריתה של כל המעי הגס אשר מביאה לריפוי של המחלה- במחיר של תחלואה הנלווית לכריתת המעי. במרבית המקרים אין מנוס מכריתת המעי לאחר מספר שנים של מחלה.