עצירות 

עצירות מוגדרת כאשר לילד יש פחות מ- 3 יציאות בשבוע, הצואה קשה ויבשה וקיים קושי בהעברת הצואה.

עצירות הנמשכת מעל לשבועיים תקרא עצירות כרונית.

מהם הגורמים לעצירות ?

ישנם גורמים שונים לעצירות. המובילים שבהם כוללים שתיה לא מספקת של נוזלים, ותזונה דלה בסיבים. באם התזונה של הילד עשירה בעיקר בסוכרים ובשומן, סביר להניח שהילד אינו מקבל את כמות הסיבים הדרושה לו, דבר המתבטא בעצירות.

עצירות עלולה להגרם כאשר חל שינוי בתזונת התינוק מהנקה או פורמולה לחלב פרה, ובעת מעבר לאכילת מזון מוצק. עצירות עלולה להגרם לאחר מחלה או נטילת תרופות מסוימות- במקרה כזה היא תחלוף מעצמה.

עצירות כרונית בילדים צעירים נובעת לעיתים קרובות מהתעלמות שלהם מהצורך בעשיית הצרכים, בין היתר בשל עיסוק במשחק או חוסר רצון לעשות צרכים בבית הספר. בעת המנעות ארוכת טווח מעשיית צרכים הצואה מצטברת, מתקשה ונגרמת עצירות. מעבר צואה כזו עלול להיות כואב ולגרום להווצרות של מעגל קסמים בו ינסה הילד להמנע עוד יותר מעשיית צרכיו דבר שיגביר את העצירות.

כיצד ניתן לטפל בעצירות ?

ניתן לטפל בעצירות על ידי שינויים בתזונה הכוללים הגדלת כמות השתיה והסיבים התזונתיים ליום, תוספת של פירות ירקות גרנולה או סובין העשירים בסיבים תזונתיים, הרגלת הילד לעשיית צריך ברגע שהוא חש צורך לכך. ישנו מגוון של תרופות משלשלות, חלקן על בסיס טבעי, אשר עשויות לעזור במקרה של עצירות כרונית בילד- עם זאת מומלץ להוועץ ברופא טרם השימוש בחומר משלשל.

מה חשוב לספר לרופא ?

חשוב לדעת מהי תדירות היציאות של הילד, האם יש הופעה של דם בצואה, הופעה של כאבי בטן, אובדן תאבון, בכי בעת עשיית הצרכים. לעיתים יש צורך בביצוע צילום בטן ובבדיקות נוספות על מנת להעריך סיבות לעצירות כרונית.