הגדלת שקדים, אדנואידים ופוליפים

השקדים והאדנואידים ("פוליפים")הם רקמות לימפטיות הנמצאות בחלל הלוע וככאלה הם איברים השייכים למערכת החיסון.  תפקידם לעזור בהגנה בפני זיהומים. ישנם גם פוליפים בחלל האף שהםהם בליטות רקמה של רירית האף. 

מה גורם להגדלת שקדים אדנואידים ופוליפים ?

זיהומים חוזרים של הגרון יכולים להביא להגדלה של השקדים והאדנואידים. פוליפים באף נוצרים בדרך כלל כתוצאה מדלקות כרוניות רבות באף.

מהם התסמינים של הגדלת שקדים, אדנואידים ופוליפים ?

התסמינים משותפים לכל שלושת המצבים. הם כוללים בדרך כלל הפרעה בנשימה דרך האף הדורשת מעבר לנשימה דרך הפה. הקושי בנשימה מחמיר בעת שכיבה. בנוסף יש הופעה של נחירה, ולעיתים אף דום נשימה בשינה בשל חסימה של דרכי האויר בעת השינה. במקרים רבים יש הופעה של דיבור מאנפף והפרעה בחוש הריח והטעם.

כיצד מאבחנים את המחלה ?

את גודל השקדים ניתן להעריך בבדיקה במרפאת הרופא. הערכת גודל האדנואידים מתבצע על ידי צילום צוואר צדדי או בבדיקה על ידי סיב אופטי גמיש במרפאת אף-אוזן-גרון. פוליפים באף ניתן לזהות על ידי בדיקה במרפאת אף-אוזן-גרון.

מהו הטיפול המומלץ ?

במידה וההפרעה לנשימה משמעותית, הטיפול הנדרש הוא ניתוחי. בניתוח כורתים את רקמת השקדים, האדנואידים והפוליפים. יש לציין שבדרך כלל נבחר לנתח את הגורם המפריע ביותר, מה גם שלא תמיד יופיעו שלושת הגורמים יחד.