נחירות ונשימה רועשת

ישנם גורמים רבים אשר יכולים לגרום להופעה של נחירות ונשימה רועשת בילדים. הסיבה השכיחה ביותר לנחירות ונשימה רועשת ממושכת בילדים הינה הגדלה של האדנואידים וחסימה של נתיב האויר על דים.

חלק מהם נדונים בפרק העוסק בהגדלת שקדים, אדנואידים ופוליפים.

יש לציין שהופעה של נחירות ונשימה רועשת אופיינים בילדים רבים הסובלים מזיהום בדרכי הנשימה העליונות כמו בעת נזלת. מקרה כזה של הופעת התסמינים בעת מחלה חריפה אינו מצריך בירור מעמיק מעבר לטיפול במחלה הבסיסית.

חשובה יותר בהקשרנו הפרעה מתמשכת של נחירות ונשימה רועשת.

אחת ההפרעות החשובות בהקשר זה היא דום נשימה חסימתי בשינה. מדובר בתסמונת שבה נוצרת חסימה של דרכי האויר בעת השינה, אשר גורמת למאמץ נשימתי גובר במהלך הלילה. החסימה יכולה להיות בדרגות חומרה שונות- מחסימה חלקית ועד חסימה מלאה.

המחלה אינה שכיחה מאוד בילדים ועשויה להופיע בעד מ- 1% מהילדים עד גיל 6.

מהם התסמינים של תסמונת דום נשימה בשינה ?

הממצאים הם מגוונים וכוללים: רעש בנשימה, נחירות, הפסקות נשימה, התעוררויות רבות בלילה, שינה לא שקטה, עייפות במהלך היום, נטיה להרדם בשעות הבוקר.

מה גורם לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה ?

גורם חשוב מאוד להופעת התסמונת הוא הגדלה של שקדים ואדנואידים. קיימים גורמים שונים לתופעה. הפרעות שונות במבנה הפנים ודרכי האויר, היסטוריה משפחתית, לשון גדולה, מחלות תורשתיות שונות.

כיצד מאבחנים את המחלה ?

קיים קושי באבחון המחלה. הבדיקה העיקרית שמאפשרת אבחון היא בדיקת שינה במהלכה ישן הילד עם מכשיר מוצמד לגופו, אשר מודד פרמטרים שונים במהלך השינה. ניתוח הבדיקה מאפשר הערכה באם קיימת חסימה במעבר האויר הגוררת הפסקת נשימה.

מהו הטיפול במחלה ?

הטיפול במחלה תלוי בגורם. במידה והגורם לחסימה הוא שקדים או אדנואידים מוגדלים הרי שניתוחם עשוי לפתור את הבעיה במרבית המקרים. קיימות אפשרויות נוספות לטיפול בעזרת מכשיר המזרים אויר  במסיכה תוך כדי השינה- אולם קיים קושי ביישום טיפול זה בילדים.

מהם הסיבוכים של המחלה ?

במידה והפרעת הנשימה חמורה הרי שנגרמת הפרעה קשה לשינת הילד. הפרעה זו עשויה לגרום במשך הזמן לפיגור בגדילה, להפרעת התנהגות, לקשיי בריכוז ותפקוד בבית הספר. בנוסף עלולה להגרם פגיעה בלב ובריאות.