סינוסיטיס

סינוסים הם חללי אויר בעצמות הגולגולת. הסינוסים נקראים גם מערות האף והעיקריים הם הסינוסים מתפתחים במהלך שנות הילדות ורובם אינם קיימים בתינוקות. סינוסיטיס היא דלקת של חללי האויר הללו. בשל ההתפתחות המאוחרת של הסינוסים הרי שדלקת בסינוסים אינה שכיחה בילדים צעירים ואינה מופיעה בדרך כלל לפני גיל 4-5 שנים.

מה התסמינים של סינוסיטיס?

סינוסיטיס היא מחלה זיהומית הנגרמת בדרך כלל על ידי חיידקים על פי רוב לאחר נזלת והצטננות ויראליים. המחלה מתבטאת בהופעה של חום, כאב ראש, כאב בפנים בעת הנעת הראש, תחושת מלאות בפנים, ורגישות למישוש על פני אחת מעצמות הפנים- בהתאם למיקום הסינוס המודלק.

כיצד מאבחנים סינוסיטיס ?

סינוסיטיס מאובחנת על ידי תלונות הילד, בדיקתו במרפאת הרופא, ולעיתים גם ביצוע צילום רנטגן או בדיקת CT.

כיצד מטפלים בסינוסיטיס ?

הטיפול בסינוסיטיס חריפה יכלול בדרך כלל מתן אנטיביוטיקה בתרחיף או בכדורים למשך מספר ימים, כמו כן מתן טיפות אף שיגרמו לכיווץ כלי הדם בסינוס ועל ידי כך להקטנה של הפרשת הנוזל והורדת הגודש. שיפור נצפה בדרך כלל לאחר מספר ימים.

מהם הסיבוכים האפשריים ?

סינוסיטיס קשה שאינה מטופלת עלולה במקרים נדירים לגרום להתפשטות הזיהום בחלל הגולגולת. סיבוך נפוץ יותר הוא התפתחות של סינוסיטיס כרונית. סינוסיטיס כרונית מתפתחת בדרך כלל בשל הפרעה בניקוז הסינוס- למשל בשל פוליפים או אדנואידים מוגדלים. הטיפול בסינוסיטיס כרונית דומה לטיפול בסינוסיטיס חריפה אולם לתקופת זמן ארוכה יותר. לעיתים נדירות יש צורך בניקוז של מוגלה מהסינוס המודלק בחדר ניתוח.