פרינגיטיס וטונסיליטיס- "דלקת גרון"

הפרינקס הוא הלוע, והטונסילים הם השקדים- גושי רקמה הנמצאים משני צידי הלוע ושייכים למערכת החיסונית.

דלקות גרון שכיחות מאוד בילדים ובמבוגרים כאחד.

מהם התסמינים של דלקת גרון ?

דלקת גרון מתאפינת בהופעה מהירה של חום, של כאבי גרון וקושי בבליעה. לעיתים גם צרידות, שיעול, נזלת או כאבי בטן. בהסתכלות לגרון ניתן לראות בדרך כלל אודם בגרון, ולעיתים גם מוקדים לבנים (תפליטים) על פני השקדים. בצידי הצוואר נוכל להבחין בהגדלה של בלוטות למפה צוואריות אשר יהיו גם רגישות למגע.

מה גורם לדלקת גרון ?

דלקת גרון היא מחלה זיהומית הנגרמת בדרך כלל על ידי וירוסים, ולעיתים על ידי חידקים. החשוב והידוע מבין החידקים הוא סטרפטוקוקוס מזן A. לא ניתן להבחין בודאות בין זיהום חידקי לויראלי מבלי ביצוע תרבית הידועה בשם "משטח גרון". עם זאת במחלה חידקית בדרך כלל יופיע חום גבוה יותר המלווה בכאבי ראש ולעיתים בכאבי בטן ובהקאות, יחד עם הגדלה של בלוטות בצוואר. שיעול, נזלת וצרידות שכיחים יותר דווקא בזיהום על רקע ויראלי. תפליטים לבנים על השקדים אינם מהווים אבחנה לזיהום חידקי, ואינם מופיעים בכל מקרה.

כיצד מאבחנים דלקת גרון ?

דלקת גרון מאובחנת על ידי תלונות הילד ועל ידי הסתכלות בגרון במרפאת רופא הילדים. בכל מקרה של חשד לדלקת גרון חיידקית יש צורך בלקיחת משטח גרון על מנת לאתר נוכחות של חידק סטרפטוקוקוס מסוג A. משטח גרון יכול להשלח לתרבית או לבדיקה מהירה במרפאת הרופא.

כיצד מטפלים בדלקת גרון ?

במידה והתרבית או המשטח המהיר מראה על נוכחות חידק הסטרפטוקוק מזן A , יש צורך בהתחלה של טיפול אנטיביוטי , בדרך כלל על ידי תכשיר המכיל פניצילין כגון רפאפן או מוקסיפן. משך הטיפול במיקרים אלו יהיה 10 ימים. במיקרים של רגישות יתר לפניצילין יבחר הרופא תרופה אחרת. במידה ואין סימן לזיהום חידקי הטיפול הוא סימפטומטי ויכלול טבליות מציצה להקלה על כאב הגרון, מנוחה, שתיה ותכשירים להורדת החום כמו אקמול.

מדוע חשוב לטפל בדלקת חידקית ?

גם דלקת גרון חידקית תעבור מאליה ללא טיפול, אולם בזיהום על ידי סטרפטוקוקוס מסוג A קיים הסיכון של פיתוח מחלה בשם rheumatic fever (קדחת השגרון) אשר עשויה לגרום לפגיעה באיברים שונים בגוף ביניהם פגיעה בלב ובמפרקים. בשל כך יש לתת את הטיפול האנטיביוטי במידה ונרשם על ידי הרופא.

מתי ניתן להפסיק את הטיפול ?

טיפול סימפטומטי ניתן להפסיק בזמן שהילד חש בטוב.

עם זאת- אסור להפסיק טיפול אנטיביוטי עם השתפרות התסמינים, אלא יש להמשיך אותו למשך 10 ימים. טיפול אנטיביוטי שאינו מלא עלול לגרום לכך שהכחדת החידק המזהם לא תהיה שלמה, ולא יגן מפני התפתחות סיבוכים.


דלקת שקדים כרונית

במקרים מסוימים מופיעה דלקת מתמשכת בשקדים שאינה חולפת למרות טיפול, או הופעה של דלקות שקדים חוזרות בתדירות גבוהה.

דלקת שקדים כרונית עשויה גם לגרום להגדלה של השקדים עד כדי כך שתגרם הפרעה לנשימה.

במקרים של דלקות מרובות חוזרות או של הפרעה לנשימה הפתרון הטיפולי הוא ניתוח לכריתת השקדים אשר מפחית את שיעור הזיהומים ומסיר את החסימה הנשימתית.