אפנדיציטיס או דלקת התוספתן

האפנדיקס (התוספתן) הוא שלוחה דקה של מעי היוצאת מחלקו הראשון של המעי הגס. אפנדיציטיס שהיא דלקת של התוספתן מתרחשת לעיתים קרובות למדי ומהווה מצב חירום הדורש ניתוח דחוף.

מרבית המקרים מתרחשים בילדים בגילאי 2-14.

מהם התסמינים של אפנדיציטיס ?

דלקת של התוספתן מלווה תמיד בכאבי בטן. הכאבים יכולים להופיע סביב הטבור או בבטן התחתונה מימין. בדרך כלל נלווים לכאבים הקאות, וחוסר תאבון. חשוב לציין שבילדים מיקום התוספתן לעיתים נע והכאבים יכולים להופיע גם בנקודות אחרות בבטן.

כיצד מאבחנים אפנדיציטיס ?

מעבר לתלונות שפורטו יערוך הרופא בדיקה מקיפה. באם יעלה חשד לאפנדיציטיס יפנה הרופא את הילד לבית החולים להערכה על ידי כירורג ולשם ביצוע מספר בדיקות מעבדה אשר יכולות לעזור בהגברת החשד למחלה.

בנוסף יתכן ותבוצע בדיקת אולטרהסאונד או בדיקת CT של הבטן. בילדים קטנים בדרך כלל יבוצע אולטרהסאונד בשל הקושי שבביצוע CT בילדים קטנים, ובשל החשיפה לקרינה.

כיצד מטפלים באפנדיציטיס ?

הטיפול המקובל באפנדיציטיס הוא ניתוחי. השיטה המקובלת היום במרבית המרכזים היא ניתוח בגישה לפרוסקופית בה אין מבצעים פתיחה של דופן הבטן למעט מספר חתכים זעירים לשם הכנסת הציוד הדרוש לניתוח.

מהם הסיבוכים של אפנדיציטיס ?

במקרים מסוימים עלול האפנדיקס המודלק להתפקע ותוכנו להתפזר בחלל הבטן. במצב כזה יש צורך בטיפול אנטיביוטי במתן תוך ורידי, ולאחר מכן ביצוע ניתוח ובו תתבצע כריתה והרחקת התוספתן הנגוע.