אשך טמיר

במהלך התפתחות העובר נוצרים האשכים בחלל הבטן. במהלך ההתפתחות האשכים יורדים לאורך התעלה המפשעתית ומגיעים לשק האשכים. אשך טמיר הוא מצב בו האשך לא ירד לכיס האשכים ונשאר לאורך התעלה המפשעתית או בחלל הבטן. מדובר בהפרעה נפוצה יחסית, אשר שכיחותה גבוהה בהרבה בפגים צעירים.

מדוע יש לטפל באשך טמיר ?

אשך הנמצא בחלל הבטן תפקודו נפגם. הוא אינו מתפתח כיאות ובמשך השנים מתנוון. אשך כזה לא ייצר זרע בבוא היום, ויכול לגרום לירידה בפוריות. בנוסף- קיים סיכון של התפתחות גידול סרטני בהמשך החיים מאשך טמיר אשר נשאר בתוך הבטן.

האם יש לטפל בתופעה מיד ?

לא. למעשה במרבית המקרים ירד האשך באופן עצמאי אל שק האשכים במשך חצי השנה הראשונה לחיים. מכאן שאין שום טעם למהר לתיקון ניתוחי. עם זאת, אם לאחר חצי שנה האשך לא ירד עדיין לשק האשכים- הסיכוי שירד עצמאית קטן- ויש לבצע תיקון.

כיצד מטפלים באשך טמיר ?

תיקון של אשך טמיר מתבצע על ידי ניתוח פשוט יחסית. בניתוח מבצעים חתך קטן בדופן הבטן ומאתרים את האשך. משחררים את האשך מהרקמות הסובבות ומורידים אותו דרך התעלה המפשעתית אל שק האשכים. במקרים רבים מבצעים קיבוע של האשך לשק האשכים על מנת שלא יעלה בחזרה אל חלל הבטן.

במקרים רבים מלווה אשך טמיר בבקע מפשעתי- אשר גם הוא מתוקן במהלך הניתוח.

האם קיימת השפעה לעתיד ?

כאשר ניתוח להורדת אשך טמיר מתבצע בגיל המתאים אין בדרך כלל פגיעה בפוריות האשך והוא מתפתח היטב. עם זאת הסיכון המוגבר להופעת גידול סרטני באשך זה קיים- אולם כעת ניתן לעקוב אחריו כשהוא מחוץ לגוף ולזהות הופעת גידול כזה בהקדם. חשוב לציין שהסיכוי של הופעת גידול סרטני באשך הוא נמוך ביותר למרות היותו מוגבר יחסית לאוכלוסיה הכללית.