המטוריה

המטוריה משמעה הופעה של דם בשתן. זוהי אחת התלונות העיקריות שגורמות לפניה לנפרולוג ילדים (מומחה לכליות).

הנוכחות של דם בשתן גורמת דאגה רבה להורים ולילד גם יחד, אולם חשוב לזכור  שזוהי תלונה שכיחה יחסית, שאינה מצביעה בהכרח על מחלת כליות משמעותית.

כיצד מזהים המטוריה ?

המטוריה יכולה להיות מיקרוסקופית או מקרוסקופית. דהיינו- בהמטוריה מיקרוסקופית לא רואים שינוי בצבע השתן אולם בדיקת שתן כללית יכולה לזהות עקבות של דם בשתן- המשמעות היא שקיימת חדירה של כמות דם מועטה ביותר לשתן. המטוריה מקרוסקופית, לעומת זאת, תגרום לשינוי צבע השתן ותראה גם בעין ללא שימוש באמצעי עזר כלשהם. במקרה של המטוריה מקרוסקופית צבע השתן עשוי להיות חום- במקרה של דימום ממערכת השתן העליונה והכליות, או אדום- במקרה של דימום משלפוחית השתן או דרכי השתן התחתונות.

מה גורם להמטוריה ?

יש יותר מ 50 סיבות שונות להופעה של דם בשתן. חלק מהסיבות האלו נובעות ממחלות שפוגעות בדרכי השתן, וחלק מהן קשורות לשינויים המתרחשים בכליות. הגורמים יכולים לנוע מגורמים פשוטים מאוד כמו דלקת בשלפוחית השתן ואבני כליות, ועד חסימות של דרכי השתן, שינויים בכלי דם וגידולים של מערכת השתן.

האם יש תסמינים נוספים הקשורים בהמטוריה ?

המטוריה כשמה כן היא- נוכחות דם בשתן. אין תסמינים ספציפים המקושרים דווקא עם המטוריה. מחלות שונות הגורמות להופעה של דם בשתן יכולות לגרום לתסמינים נלווים נוספים בילד. יש לדווח לרופא על כל שינוי במצב הבריאות של הילד ועל כל תלונה נוספת אשר הופיעה בתקופה שטרם הביקור אצל הרופא. חשוב להדגיש זאת, היות והדאגה המלווה גילוי של דם בשתן עלולה להשכיח מההורים ומהילד תלונות נוספות בהן נתקלו.

לדוגמא- בעת דלקת בשלפוחית השתן, מלבד המטוריה עלולה להופיע צריבה במתן שתן או הגדלה בתדירות ההשתנה.

כיצד מאבחנים את הסיבה להמטוריה ?

קודם כל יש לוודא שלא מדובר במאורע חד פעמי. בדרך כלל ילקחו מספר דגימות שתן בהפרש של כמה ימים זו מזה, וגם בדיקות דם. במקרים מסוימים יש צורך בביצוע בדיקות הדמיה כמו אולטרה-סאונד של דרכי השתן והכליות או מיפוי כליות. בדיקות אלו מבוצעות על מנת לנסות ולזהות את גורם המחלה. במקרים מסוימים, ובעיקר בעת המטוריה מקרוסקופית, קיים צורך לבצע בדיקה של דרכי השתן בעזרת סיב אופטי גמיש המוחדר דרך השופכה בהרדמה כללית קצרה.

כיצד מטפלים בהמטוריה ?

הטיפול בהמטוריה תלוי בגורם לתופעה ויותאם לכל ילד אישית בהתאם לממצאי הבדיקות.

לדוגמא- דלקת בשלפוחית השתן אשר גרמה להמטוריה תטופל בעזרת אנטיביוטיקה.