יתר לחץ דם

יתר לחץ דם הוא תופעה אשר שכיחותה עולה עם הגיל. במבוגרים מקובל שכ- 20% סובלים מהמחלה, בעוד שבילדים המחלה נדירה יותר ומופיע בכ- 1-2% מהילדים. בעוד שבמבוגרים בדרך כלל הגורם ליתר לחץ דם אינו ידוע, הרי שבילדים יש לבצע בירור מעמיק אודות הסיבה בגינה לחץ הדם מוגבר ולטפל בהתאם.

מה החשיבות של זיהוי יתר לחץ דם ?

יתר לחץ דם היא סיבה מובילה בהתפתחות של מחלות לב, מחלות כליה ושבץ מוחי. טיפול ואיזון ערכי לחץ הדם מביאים למניעה של התפתחות מחלות אלו- ובכך החשיבות של זיהוי וטיפול ביתר לחץ דם בשלב מוקדם.

מהם התסמינים של יתר לחץ דם?

בניגוד למבוגרים בהם ייתכנו סימנים כעייפות וכאבי ראש הרי שבמרבית המקרים הילד הסובל מיתר לחץ דם אינו מציג סימפטומים כלל וחש בטוב. האיתור של ערכי לחץ הדם המוגברים נעשה במרבית המקרים במדידה אקראית. לפיכך מומלץ לבדוק לחץ דם לכל ילד אחת לשנה.

כיצד מאבחנים יתר לחץ דם ?

לחצי הדם התקינים עבור ילדים משתנים בהתאם לגיל ולגודל הגוף. קיימות טבלאות מתאימות עבור כל גיל. מדידת לחץ הדם נעשית כמקובל במבוגרים, בעזרת שרוולית מתנפחת וסטטוסקופ. מדידה חד פעמית של לחץ דם מוגבר אינה מאבחנת יתר לחץ דם. יש צורך במספר מדידות על מנת לחשוד במחלה. בנוסף במקרים רבים יש צורך בביצוע מעקב לחץ דם במשך 24 שעות באמצעות מכשיר הולטר אוטומטי- בשל ההשפעה של התרגשות הילד במרפאה על תוצאות הבדיקה.

מהם הגורמים ליתר לחץ דם בילדים ?

מעל ל- 90% ממקרי יתר לחץ דם בילדים נובעים ממחלות בכליה או בעורקי הכליה. בנוסף הפרעות הורמונליות שונות שמקורן בבלוטת יותרת הכליה או גידולים נדירים יכולים לגרום להופעה של יתר לחץ דם בילדים.

כיצד מאבחנים את הגורם ליתר לחץ דם ?

יש צורך בבירור מעמיק לאיתור הסיבה ליתר לחץ דם בילדים. הבדיקות כוללות בדיקות דם ושתן, בדיקות הדמיה הכוללות אולטרה סאונד כליות ומיפוי כליות, בדיקות לרמות הורמונים שונים, ואיסוף שתן. במקרים מסוימים תדרש בדיקת CT של הכליות ואיברי האגן.

טיפול ביתר לחץ דם

הטיפול ביתר לחץ דם בילדים תלוי בגורם לתופעה. במידה ואותר הגורם יש לטפל בו- כמו למשל הרחבה של עורק כלייתי שנמצא מוצר. במידה והגורם ליתר לחץ הדם לא אותר יש לטפל סימפטומטית להורדת ערכי לחץ הדם. קיימות תרופות רבות מאוד לטיפול ביתר לחץ דם שאינן שונות בהרבה מהתרופות למבוגרים. התרופות כוללות שימוש במשתנים, בחוסמי בטא, מעכבי ACE, חוסמי תעלות סידן ועוד.

קיימת חשיבות למעקב אחר ערכי לחץ הדם על מנת לוודא שהילד מאוזן היטב. ניתן לבצע מעקב זה בבית באמצעות מכשיר מדידה ביתי.