פרוטאינוריה (חלבון בשתן)

הכליות משמשות כמסננות הדם. הן דואגות לכך שחומרים מסוימים ישארו בדם ואחרים לעומתם יופרשו בשתן. יש כמות גדולה יחסית של חלבון בדם, אולם חלבון זה לא אמור להיות מופרש מהגוף בשתן. הופעה מוגברת של חלבון בשתן מכונה פרוטאינוריה.

כיצד מאבחנים פרוטאינוריה ?

פרוטאינוריה מאובחנת על ידי בדיקת שתן כללית אשר מזהה נוכחות של חלבון בשתן שנמסר לבדיקה.

מה גורם לפרוטאינוריה ?

ישנם גורמים רבים אשר יכולים לגרום לפרוטאינוריה. חלקם ללא משמעות רבה לבריאות וחלקם משמעותיים יותר. במתבגרים נפוצה הפרעה בה כמות החלבון המופרשת בשתן גדולה יותר בעת עמידה מאשר בשכיבה. זוהי תופעה שאין לה משמעות קלינית ואינה מהווה מחלה. כמו כן יכולה להיות הופעה של חלבון בשתן לאחר מאמץ גופני ניכר, מחלת חום או מצבי מתח ועקה. לפיכך הבדיקה האופטימלית של שתן לנוכחות חלבון תהיה בדיקת השתן הראשונה בבוקר לאחר התרוקנות בלילה ולפני קיום כל מאמץ גופני.

עם זאת, יש לאתר את הגורם לפרוטאינוריה על מנת לאפשר טיפול נאות.  פרוטאינוריה עלולה להגרם כאשר תפקוד הכליה כמסננת נפגע וחלבונים מהדם יכולים לזלוג אל השתן.

כיצד מאבחנים את הגורם לפרוטאינוריה?

קיימים גורמים רבים לפרוטאינוריה ולכן לא נוכל לפרט כאן את כל הבדיקות הקיימות לאיתור הסיבה. הסיבה השכיחה ביותר לקיום פרוטאינוריה משמעותית היא תסמונת נפרוטית ודלקת כליות (גלומרולונפריטיס) במרבית המקרים יהיה צורך בביצוע של מספר בדיקות דם ושתן, כולל איסוף שתן למשך 24 שעות בכלי שינתן במעבדה. בנוסף יש צורך בדרך כלל בביצוע בדיקות הדמיה כמו אולטרה סאונד של הכליות ודרכי השתן על מנת לנסות ולאתר גורמים אשר עלולים לפגוע בתפקוד הכליות.

אילו סיבוכים עלולה לגרום פרוטאינוריה ?

בראש ובראשונה עלולה פרוטאינוריה להעיד על פגיעה בתפקוד הכלייתי- אשר יכולה להתבטא בתופעות גופניות נוספות. במיקרה של אובדן חלבון משמעותי בשתן מכונה התופעה "תסמונת נפרוטית"- במחלה זו קיים אובדן חלבון רב מהדם אשר גורם לחוסר איזון במאזן הנוזלים של הגוף ולבצקות כלליות.

כיצד מטפלים בפרוטאינוריה ?

הטיפול בפרוטאינוריה תלוי בגורם לתופעה. במרבית המיקרים בהם הפרשת החלבון בשתן מינימלית לא יוצע כל טיפול ספציפי ולעיתים יש צורך בטיפול נרחב יותר אשר עשוי לכלול בירור באשפוז וטיפול בתכשירים סטרואידליים. תוכנית הטיפול המוצעת לילדכם תפורט על ידי הרופא במרפאה.