חבלת ראש

חבלת ראש יכולה להיות חיצונית (כזו המערבת את הקרקפת בלבד) או פנימית (המערבת את הגולגולת, כלי דם בגולגולת, ואת המוח). מרבית חבלות הראש בילדים גורמות לפגיעה בקרקפת בלבד והן אינן מסוכנות. פגיעה משמעותית יותר עלולה להיות בעלת השלכות קשות יותר.

חבלה חיצונית

הקרקפת עשירה מאוד בכלי דם וכל חתך קטן בה יכול לגרום לדימום משמעותי. תפיחות ורגישות על פני הראש בעקבות חבלה נגרמת בדרך כלל מדימום תת עורי של הקרקפת. תפיחות כזו עשויה להשאר עד מספר שבועות.

מתי יש לפנות לרופא ?

יש לפנות לרופא כאשר מדובר בתינוק, כאשר הילד איבד הכרה אפילו לזמן קצר או כאשר מופיעים הסימנים הבאים: הילד אינו מפסיק לבכות, הוא מתלונן על כאב ראש וצוואר חזק, ירידה במצב ההכרה או כשהילד אינו יכול ללכת כרגיל. במידה והילד בוגר יותר ולא איבד הכרתו, והוא עירני ומתנהג כרגיל- יש לקרר את האיזור הפגוע למשך כ- 20 דקות. יש לעקוב אחר הילד ב- 24 השעות שלאחר הפגיעה- במידה ומופיעים תסמינים של פגיעה פנימית (יפורט להלן) יש לפנות לרופא ללא דיחוי. במידה והנשימה והצבע של הילד רגילים אין צורך למנוע ממנו שינה.

חבלה פנימית

חבלה משמעותית עלולה לגרום לפגיעה במוח, לשבר בגולגולת או לקרע של כלי דם. אלו עשויים להיות מצבים מסוכנים. יש לפנות מיד לחדר מיון במידה ויופיעו הסימנים הבאים: אובדן הכרה, נשימה לא תקינה, שבר או פציעה משמעותית, דימום או נוזל צלול מהאף האוזן או הפה, הפרעות בדיבור בראיה, אישונים שגודלם אינו שווה, חולשה או שיתוק של גפה, סחרחורת, כאב בצוואר, הופעה של פרכוס, אובדן שליטה על סוגרים או הקאות.

במידה והילד איבד הכרתו אין לנסות להזיזו- ויש לזמן אמבולנס בדחיפות. המשך הטיפול יתבצע בבית החולים בהתאם להערכת מידת הפגיעה.

זעזוע מוח

זעזוע מוח משתייך לקבוצת החבלות הפנימיות. אחד הגורמים העיקרים לזעזוע מוח בילדים הוא פגיעות ספורט. במידה והילד נחבל בראשו גם ללא פציעה חיצונית נראית, יש לשים לב לסימנים העלולים להצביע על זעזוע מוח : "ראיית כוכבים", סחרחורת, אובדן זיכרון של מה שאירע בסמוך לפגיעה, בחילה והקאה, כאבי ראש, ראיה מטושטשת, דיבור מבולבל, קושי בריכוז, הפרעה בשיווי משקל, עייפות מוגזמת. במידה וקיים חשד לזעזוע מוח יש לפנות לרופא לבדיקה וטיפול.