מיגרנה

מיגרנה היא מחלה הגורמת להופעה של התקפי כאבי ראש בדרך כלל חד-צדדים והולמים באופיים.

60-70% מהמקרים מופיעים בנשים. הופעת המחלה בדרך כלל בשני העשורים הראשונים לחיים. ב- 25% מהחולים ההופעה כבר בעשור הראשון, וב- 55% המחלה תופיע עד סיום העשור השני לחייהם.

מה התסמינים של מיגרנה ?

קיימים שני סוגים של מיגרנה. מיגרנה עם אאורה, ומיגרנה בלי אאורה.

מיגרנה בלי אאורה- מדובר בכאבי ראש התקפיים, בלידים יכולים להיות חד או דו צדדים. הכאב הוא בעל אופי הולם, בינוני עד קשה ומלווה בבחילה, בהקאה, או ברגישות לאור. משך כל התקף כ- 1-4 שעות. פעמים רבות הכאב חולף לאחר שינה או הקאה.

מיגרנה עם אאורה- במיגרנה כזו מקדימה את הופעת כאבי הראש הפרעה נוירולוגית כלשהי. בדרך כלל מדובר בהפרעה בראיה הכוללת טשטוש ראיה או ראיית "קווי זיגזג". לעיתים רחוקות יותר יכולה האאורה להתבטא בראיה כפולה, זימזום באוזן, הפרעות בשיווי משקל, הרדמות של חלק בגוף, תחושת עקצוץ, או חולשה של גפה.

האאורה נמשכת 5-60 דקות ונעלמת עם הופעת כאבי הראש.

כיצד מאבחנים מיגרנה ?

האבחנה של מיגרנה נעשית על בסיס קליני בעיקר. חלק מתהליך האבחנה כולל שלילת סיבות אחרות לכאב ראש חוזר. כאבי ראש יכולים להופיע במגוון של מצבים, החל ממחלת חום פשוטה ועד מחלות חמורות יותר. סיפור משפחתי של מיגרנות עוזר גם הוא באבחנה.

כיצד מטפלים במיגרנות ?

כאשר תדירות ההתקפים נמוכה ניתן לטפל בהתקף עצמו בעזרת משככי כאבים כמו אקמול, נורופן ודומיהם. מנוחה בחדר חשוך גם כן מקלה על ההתקף.

כאשר תדירות ההתקפים גבוהה או חומרתם גבוהה במיוחד ניתן לתת טיפול אשר ימנע את הופעת ההתקפים. טיפול כזה בדרך כלל כולל שימוש בתרופות כגון דרלין.

נמצאו גורמים שונים אשר יכולים להגביר את שכיחות ההתקפים, ביניהם מצבי דחק או פריטי מזון מסוימים. במידה וההורים מאתרים קשר בין פריט מזון מסוים להופעת התקף מיגרנה יש לנסות להמנע ממנו בעתיד (לדוגמא: קפה, שוקולד, גבינה צהובה).