אימפטיגו

מהו אימפטיגו ?

אימפטיגו הוא זיהום חיידקי של העור, אשר יכול להתרחש בכל מקום בגוף, אולם נפוץ בעיקר סביב הפה והאף או על העכוזים והזרועות. אימפטיגו עשוי לגרד, וגרד עוזר להתפשטות הנגעים. אימפטיגו נגרם בדרך כלל מזיהום על ידי  חידקי סטרפטוקוקוס או סטפילוקוקוס. קיימים מצבים בהם שלמות העור נפגעת- למשל כתוצאה מגרד,  סביב האף בעת הצטננות או בשל ריור יתר. במצב כזה יכולים החידקים לחדור לתוך שכבות עמוקות יותר בעור ולגרום לזיהום המתבטא חיצונית כאימפטיגו.

כיצד נראה אימפטיגו ?

נגע אימפטיגו מתחיל כנקודות אדומות קטנות שהופכות לשלפוחיות אשר מתפוצצות ומפרישות גלד דביק בצבע דבש על פני שטח העור. הנגעים הם עגולים ויכולים להיות בגדלים שונים. אימפטיגו נפוץ בעיקר סביב האף לאחר הצטננות- במקרה כזה העור סביב האף יראה אדום ומגורה ויהיה מכוסה בגלד צהבהב.

האם אימפטיגו מדבק ?

אימפטיגו הינו מדבק ולכן חשוב לבקש מהילד שלא לגעת בנגעים היות והוא יכול לגרום להתפשטותם בגופו. לעיתים קיימת אפשרות של הדבקה מהילד לבן משפחה אחר על ידי מגע בנגעים, עם זאת אין צורך לבודד את הילד בעת הטיפול, ויש לכסות את הנגעים על מנת למנוע הדבקה.

כיצד מטפלים באימפטיגו ?

בראש ובראשונה יש לנסות ולמנוע התפשטות הנגעים. רצוי לגזור את צפורני הילד על מנת למנוע פציעת העור בעת גירודו. יש לרחוץ את האיזור הנגוע במים פושרים ובסבון אנטיבקטריאלי על מנת להסיר את הגלדים כ- 4 פעמים ביום.לאחר מכן יש לייבש את העור עם מגבת רכה. חשוב להחליף מגבת כל יום על מנת למנוע הדבקה מחדש. לאחר הרחצה יש למרוח על הנגע משחה אנטיביוטית שתרשם על ידי רופא הילדים.

ניתן לצפות לשיפור כבר לאחר יום-יומיים.

במקרים קשים יהיה צורך לתת אנטיביוטיקה דרך הפה- למשל בסירופ.

ישנם מיקרים של אימפטיגו חוזר. מקרים אלו נגרמים על ידי נשאות של החיידק על פי רוב בנחיריים של הילד והדבקה עצמית חוזרת. במיקרים אלו יש לקחת משטח מהאף על מנת לזהות את הנשאות ובמידה והתשובה חיובית יש לטפל בנשא.

CMV