RSV ברונכיוליטיס

וירוס או נגיף ה- RSV הוא הגורם העיקרי לדלקת של דרכי הנשימה הבינוניים- הברונכיולים, בתינוקות. בנוסף יכול הוירוס לגרום לדלקת ריאות.

מהם התסמינים של מחלת RSV ?

RSV פוגע בעיקר בתינוקות קטנים וגורם למרבית מקרי הברונכיוליטיס של ילדים עד גיל שנה. לעיתים הוא יכול לגרום גם לדלקת ריאות. התסמינים כוללים הופעה של חום, שיעול, נזלת ודלקת בלוע. בחלק מהמקרים יש הופעה של קוצר נשימה, הכחלת התינוק, אי שקט, והפסקות נשימה.

כיצד מאבחנים RSV  ?

האבחנה מתבססת על הסימנים הקליניים הנ"ל וגיל הילד החולה. ניתן לזהות את הוירוס בבדיקות מעבדה שונות. הבדיקה המקובלת היום היא זיהוי הנגיף במשטף האף.

מהו הטיפול בזיהום RSV ?

לא קיים עדיין טיפול ספציפי כנגד הוירוס והטיפול הוא טיפול תומך בעיקרו, שמטרתו להיטיב את הרגשת החולה ולהקל על הנשימה. הטיפול עשוי לכלול שימוש במרחיבי סמפונות, במתן סטרואידים, ולעיתים גם מתן אנטיביוטיקה- כשיש חשד לזיהום חידקי משני. כיום אין עדות חד משמעית שאחד מהנ"ל אכן מסייע להבראה.

מהם הסיבוכים של זיהום ב- RSV ?

במרבית המקרים חולפת המחלה מאליה ללא סיבוכים. זיהום ב- RSV קשור עם שכיחות גבוהה יותר של אסתמה בהמשך הילדות. במיקרים מסוימים ייתכן סיבוך של דלקת ריאות משנית.

עיקר הסיבוכים קורים בתינוקות עם מחלות לב מרכבות או מחלות ריאה, בתינוקות עם בעיה במערכת החיסון  וכן בפגים קטנים מאוד עם מחלת ריאה כרונית.

בפגים קטנים או באלו עם מחלת ריאות כרונית מקובל לתת חיסון סביל המרכב מנוגדנים כנגד RSV .

לא קיים עדיין חיסון פעיל כנגד המחלה.


CMV