CMV

CMV הוא נגיף (וירוס) ששמו המלא- ציטומגלווירוס.

זיהום בוירוס CMV שכיח למדי, וברוב המקרים אינו בא לידי ביטוי קליני. מרבית ההדבקה קורית בגיל המעון והגן כך שלרוב המבוגרים יש נוגדנים כנגד הנגיף.

מהם התסמינים של הדבקה ב- CMV ?

בילד ובמבוגר יעברו מרבית ההדבקות ב- CMV ללא הסתמנות קלינית. במידה ותבוא ההדבקה לידי ביטוי היא תהיה דומה לתסמיני מחלת הנשיקה הכוללים- חום גבוה, עייפות, כאבי שרירים וכאבי בטן המלווים בהגדלה של השקדים, הגדלת קשרי לימפה, הגדלת טחול והפרעות בתפקוד כבדי. התסמינים האלו יעברו מעצמם ללא טיפול מיוחד.

CMV מהווה בעיה בעיקר במיקרים של הדבקה תוך רחמית בעקבות מחלה אמהית או בחולים מדוכאי חיסון בעקבות טיפול בסטרואידים, כימותרפיה או מחלה אחרת של מערכת החיסון.

CMV בילוד בעקבות הדבקה תוך רחמית עלול לגרום בחלק קטן (10%) מהמקרים להופעה של מומים הכוללים הסתיידות והרחבה של חדרי המוח, ירידה בשמיעה בדרגות שונות, פגיעה בראייה עקב פגיעה ברשתית, הפרעות התפתחותיות הגדלת הטחול ודימומים על פני העור.

בחולים מדוכאי חיסון יכול הוירוס לגרום להופעה של דלקת ריאות , דלקת מעיים , דלקת רשתית העין  ולפגיעה במח העצם.

כיצד מאבחנים הדבקה ב- CMV ?

אבחנה של CMV מתבצעת על ידי זיהוי נוגדנים כנגד הנגיף בבדיקות דם, או על ידי זיהוי הנגיף עצמו בבדיקת שתן.

כיצד מטפלים בזיהום ב- CMV ?

ברוב המקרים אין צורך לטפל בזיהום CMV. בתינוקות עם הדבקה תוך רחמית על ידי הנגיף ועדות לפגיעה במערכת העצבים מקובל לטפל על ידי גנציקלוויר. בילדים מדוכאי חיסון מנסים למנוע הדבקה בנגיף. במידה והתפתחה מחלה ניתן לתת גנציקלוביר אשר פועלת כנגד הוירוס.