דלקת ריאות

דלקת ריאות היא מצב של דלקת ברקמת הריאה אשר נגרמת בדרך כלל בשל זיהום ויראלי או חידקי.

קיימים גורמים נוספים לדלקת ריאות הכוללים דלקת ריאות כימית כתוצאה משאיפת מזון או תוכן קיבה, גוף זר, זיהום על ידי פטריות, שאיפת רעל או תגובה לתרופות או קרינה.

אנו נתיחס כאן לדלקת ריאות זיהומית.

מה גורם לדלקת ריאות זיהומית ?

המזהם שגורם לדלקת ריאות זיהומית בילדים משתנה בהתאם לגיל הילד. עד לגיל 5 הגורם השכיח ביותר הוא גורם ויראלי- בילדים קטנים הגורם העיקרי הוא וירוס RSV, אולם קיימים וירוסים רבים נוספים היכולים לגרום למחלה.

בילדים מעל לגיל 5 המזהם העיקרי יהיה חידק. החידקים העיקרים הגורמים לדלקת ריאות בילדים הם פנאומוקוקים, סטרפטוקוקוס A, סטפילוקוקוס ומיקופלזמה. בנוסף ישנה אפשרות לחידקים שכיחים פחות, או לזיהום על ידי פטריות- בעיקר בילדים מוחלשי מערכת חיסון.

דלקת ריאות חידקית מופיעה בילדים פעמים לעיתים קרובות לאחר זיהום ויראלי של דרכי הנשימה העליונות.

מהם התסמינים של דלקת ריאות ?

התסמינים תלויים בגיל הילד ובגורם המזהם. בתינוקות בדרך כלל יש הופעה של חום, שיעול וקוצר נשימה. החום המופיע בדלקת ריאות חידקית נוטה להיות גבוה יותר מזה המופיע בדלקת ויראלית. בנוסף עשויה להיות הופעה של חוסר שקט וחוסר תיאבון. בילדים מבוגרים יותר ובמתבגרים התסמינים דומים לאלו שבמבוגרים וכוללים צמרמורת, חום, שיעול וקושי בנשימה.

כיצד מאבחנים דלקת ריאות ?

בנוסף לתסמינים המתוארים יש צורך בבדיקה של הרופא בה יאזין לריאות. לעיתים קרובות לא יהיו ממצאים אופיניים בבדיקה הגופנית ואז תושלם האבחנה על ידי ביצוע של בדיקות דם כגון ספירת דם ותרביות דם, וביצוע של צילום חזה.

כיצד מטפלים בדלקת ריאות ?

מאחר וברוב המקרים קשה לקבוע האם דלקת הריאות נגרמת על ידי חיידק או וירוס הרי שכאשר קיים חשד או אבחנה של דלקת ריאות הטיפול יהיה על ידי אנטיביוטיקה, וכן טיפול תומך להורדת החום מנוחה ושתייה מרובה.  בהתאם לחומרת התסמינים ולגיל הילד יוחלט באם הטיפול יתבצע בבית או בבית החולים. יש צורך במעקב צמוד על ידי הרופא המטפל ותגובה טובה לטיפול תתבטא בירידה של החום תוך 48-72 שעות מתחילת הטיפול.


CMV