זיהומי מעיים

שלשול חריף הוא הביטוי העיקרי לזיהומי מעיים. זיהומים אלו נמנים על הזיהומים השכיחים ביותר. זיהומי מעיים יכולים להיות חיידקיים או ויראלים. כמו כן קיימת אפשרות נדירה יותר לזיהום על ידי טפילים.

מהם הגורמים העיקריים לזיהומי מעיים בישראל ?

החידקים העיקריים הגורמים לזיהומי מעיים בארץ הם שיגלה, סלמונלה וקמפילובקטר. הוירוס העיקרי הגורם לזיהומי מעיים בילדים הוא וירוס הרוטה.

נפרט מעט על כל גורם.

שיגלה- חידק אשר גורם למירב התחלואה בילדים בגילאי 1-5 שנים, וכמו כן במבוגרים. המחלה עוברת בקלות היות והחידק מדבק כבר בכמות נמוכה. זיהום על ידי שיגלה יגרום לחום גבוה והופעה של שלשול דמי עם ריר.

סלמונלה- החידק השני בשכיחותו. יכול לגרום לשלשול חריף, אך גם לזיהומים מקומיים בגוף. חידק זה עובר בעיקר במזון מזוהם ושכיח כגורם מזהם "בהרעלות מזון" המוניות.

קמפילובקטר- החידק השלישי בשכיחותו בארץ. נפוץ יותר בקיץ בילדים מתחת לגיל 3.

וירוס הרוטה- הנגיף השכיח ביותר לזיהומי מעיים בארץ. פוגע בעיקר בילדים עד גיל 5, ובעיקר בחורף. וירוס זה גורם להופעה של הקאה ולשלשול.

מהי הסכנה שבזיהומי מעיים בילדים ?

הסכנה העיקרית בזיהומי מעיים בילדים נובעת מאובדן נוזלים ומלחים בשל שלשול קשה והקאות. שינויים אלו יכולים לגרום להתיבשות של הילד, אשר לעיתים מצריכה אישפוז ומתן נוזלים דרך הוריד.

כיצד מאבחנים את הגורם לזיהום מעיים ?

בדרך כלל אין צורך בביצוע בדיקות לאיתור הגורם המזהם. קיימת אפשרות לאתר את הגורמים בתרבית צואה, או במבחן מהיר לאיתור וירוס הרוטה.

כיצד מטפלים בזיהום מעיים ?

מרבית הזיהומים הם זיהומים ויראלים כנגדם אין טיפול ספציפי. הטיפול העיקרי הוא טיפול תומך הכולל החזרה נוזלים על מנת למנוע התיבשות. תינוקות וילדים קטנים מועדים במיוחד להתיבשות ולעיתים מצריכים מתן נוזלים דרך הוריד באשפוז. גם כאשר השלשול מקורו בזיהום חידקי אין בדרך כלל צורך במתן אנטיביוטי. יוצא דופן בענין זה הוא זיהום מעיים שנגרם בעקבות שיגלה וקמפילובקטר. מתן אנטיביוטיקה יכול לקצר מאוד את משך החום והשלשול.

האם יש למנוע מהילד מזון בעת שלשול חריף ?

להיפך ! אין צורך להפסיק כלכלה בעת טיפול בשלשול. ניתן להמשיך להאכיל את הילד כרגיל בהתאם לרצונו. הדישה המודרנית תומכת בהמשך תזונה רגילה לילד המשלשל. אין צורך להחליף פורמולה או לתת מזון מיוחד.

כיצד ניתן למנוע זיהומי מעיים ?

נכון להיום קיים חיסון זמין כנגיד נגיף הרוטה. החיסון עדיין אינו חלק משגרת החיסונים הרגילה אולם ניתן לקבלו בכל אחת מקופות החולים, והוא מומלץ בחום.

CMV