זיהומי עצמות ומפרקים

זיהומי עצמות

זיהום בעצם נקרא בשפה הרפואית אוסטאומיאליטיס. מדובר במחלה שכיחה יחסית בילדים אשר נובעת מגורם מזהם חידקי. במרבית המקרים החיידק מגיע לעצם דרך הדם או בשל פציעה וטראומה בסמוך לעצם.

איפה מופיעים זיהומי עצם ?

כ-80% מזיהומי העצם מופיעים בעצמות הארוכות ברגליים (ירך ושוק). השאר בעצמות ארוכות בידיים.

מהם התסמינים של אוסטאומיאליטיס ?

בילד גדול נראה בדרך כלל צליעה, כאבים וחוסר יכולת לדרוך על הרגל, רגישות ממוקמת לעצם. הכאבים יכולים להיות חזקים ולהעיר את הילד משנתו. לפעמים יש הופעה של חום וצמרמורת, אולם בדרך כלל התלונות הן מקומיות. בילד קטן יותר בדרך כלל יופיעו כאבים, צליעה וחוסר יכולת לדרוך על הרגל מלווים בחום. בילדים קטנים עד גיל שנתיים יש לעיתים התפשטות של הזיהום לאורך כל העצם ונראה נפיחות לאורך הרגל כולה, וחוסר יכולת של הילד להזיז את הרגל.

כיצד מאבחנים אוסטאומיאליטיס ?

בחשד לאוסטאומיאליטיס אין משמעות בדרך כלל לביצוע צילום רנטגן בשבועיים הראשונים למחלה. נבצע בדיקות דם לאיתור סימנים של דלקת וכן תרבית דם. הבדיקה המשמעותית ביותר לאבחנה היא בדיקת מיפוי עצמות- אשר מאפשרת גילוי של התהליך הזיהומי.

כיצד מטפלים באוסטאומיאליטיס ?

היות ואספקת הדם לעצם נמוכה יחסית יש צורך במתן אנטיביוטיקה במנות גדולות על מנת להכחיד את הזיהום. תחילת הטיפול באנטיביוטיקה דרך הוריד, האשפוז נמשך כ-7-14 ימים. לאחר מכן ניתן לעבור לטיפול פומי במשך 4-8 שבועות נוספים. משך הטיפול התוך ורידי תלוי בקצב ההבראה והתגובה לטיפול.

מהם הסיבוכים של אוסטאומיאליטיס ?

זיהום קשה שאינו מטופל יכול לגרום להיווצרות של אבצס בעצם. חוסר טיפול יכול לגרום להרס של העצם ולזיהום מפושט.  

זיהומים במפרקים

זיהום חידקי של המפרק מופיע לעיתים לאחר טראומה וזיהום באיזור סמוך למפרק. חידקים מתרבים באיזור הפצע ונודדים דרך הדם אל המפרק, שם הם יוצרים דלקת. במיקרים אחרים מגיע החיידק לאיזור הזיהום דרך זרם הדם או כהתפשטות זיהום בעצם השכנה.

מהם התסמינים של זיהום חידקי במפרק ?

במקרה כזה המפרק הנגוע יהיה חם, נפוח וכואב, תהיה קושי בתנועה של המפרק. המפרקים אשר נפגעים בתדירות הגבוהה ביותר הם: ברכיים, ירכיים ומעט גם בקרסוליים ובידיים. בנוסף יש ברוב המקרה עליה של חום הגוף.

כיצד מאבחנים את הזיהום ?

מעבר לתסמינים הקלינים יש צורך פעמים רבות לבצע שאיבה של נוזל מהמפרק על מנת לזהות נוכחות של זיהום. צילום יראה הרחבה של חלל הפרק ונפיחות רקמות רכות סביבו.

כיצד נטפל בזיהום במפרק ?

הטיפול מתבצע על ידי מתן אנטיביוטיקה דרך הוריד למשך מספר ימים, ואח"כ המשך מתן אנטיביוטיקה דרך הפה. בחלק מהמקרים צריך לבצע ניקוז של המוגלה מחלל המפרק ולהשאיר צינור אשר ינקז את המוגלה למשך מספר ימים- זאת בעיקר במפרקי הירך והברך. גם כאן משך הטיפול התוך ורידי יהיה תלוי בקצב ההחלמה ובתגובה לטיפול.


CMV