טטנוס

טטנוס היא מחלה הנגרמת על ידי רעלן (טוקסין) המפרש על ידי חידק בשם קלוסטרידיום טטני.

החידק חודר לגוף בדרך כלל דרך פצע מזוהם. החידק מתרבה בפצע ומפריש רעלן אשר חודר למערכת העצבים וגורם למחלה.

מהם תסמיני המחלה ?

התסמינים מופיעים 2-14 ימים לאחר ההדבקה בחידק, אך לפעמים גם חודשים לאחר מכן. הרעלן המופרש על ידי החידק גורם לגירוי של מערכת העצבים אשר מביא להתכווצויות כואבות ובלתי נשלטות של השרירים. הסימן הראשון הוא נעילה של שרירי הלסת, ולאחר מכן הופעה של כאבי ראש, קושי בבליעה, קושי בהנעת הצוואר וחוסר שקט. התכווצויות השרירים הולכות ומתגברות ומופיעות בכלל שרירי הגוף. במצב קשה עלולות ההתכווצויות לגרום להתקשתות של הגב. החולה בהכרה מלאה וסובל מכאבים קשים. בהמשך עלולות להופיע התכווצויות של שרירי הנשימה וחנק.

מהו הטיפל במחלת הטטנוס ?

הטיפול במחלה לחאר הופעתה הוא קשה. יש צורך במתן אנטיביוטיקה על מנת להרוג את החידק, ובנוסף מתן טיפול ספציפי בנוגדנים כנגד הרעלן. בהמשך יש צורך במתן משתקי ומרפי שרירים יחד עם הנשמה מלאכותית עד לתגובת הגוף לטיפול.

כיצד ניתן למנוע את המחלה ?

היות וסיבוכי המחלה קשים, הרי שעדיף לנסות ולמנוע את המחלה מבעוד מועד. קיים חיסון כנגד המחלה אשר ניתן בשיגרה לכל הילדים.

לאחר פציעה באדם לא מחוסן, יש אפשרות של מתן אנטי-טטנוס שהוא חיסון סביל הגורם לפגיעה ישירה בחידק. בנוסף מומלץ לתת מנת דחף של החיסון הפעיל כנגד טטנוס.

לכמה שנים יעיל החיסון כנגד טטנוס?

כאשר מדובר בפציעה קלה הרי שהחיסון יעיל למשך 10 שנים. אם מדובר בפציעה קשה ומזוהמת הרי שהחיסון יעיל למשך 5 שנים. אם חלפו יותר שנים הרי שיש לחזור על החיסון בהקדם האפשרי. במיקרי פציעה של חולה לא מחוסן כלל יש לתת חיסון סביל על ידי נוגדנים וחיסון פעיל.


CMV