מחלת הנשיקה (מונונוקליאוזיס)

מחלת הנשיקה היא מחלה הנובעת מהדבקה בוירוס EBV או CMV בילדים ומבוגרים. המחלה מדבקת מאוד ועוברת על ידי הפרשת הנגיף ברוק גם חודשים לאחר ההחלמה מהמחלה וגם אם אינה מלווה בסימפטומים. המחלה שכיחה בגיל הילדות ואצל מתבגרים ומבוגרים צעירים.

מהם התסמינים של מחלת הנשיקה ?

מדובר במחלה המופיעה באופן איטי לאחר תקופת דגירה ארוכה. התסמינים כוללים עייפות, כאבי בטן, חום גבוה, כאבי גרון המלווים בנפיחות השקדים, הגדלה של קשרי לימפה בצוואר ובמקומות נוספים בגוף והגדלה של הכבד והטחול.

אחת הבעיות העיקריות במחלה היא העייפות והחולשה הנלווים אליה אשר עלולים להמשך מספר שבועות ולעיתים מלווים בחום.

מהם הסיבוכים של מחלת הנשיקה?

סיבוכי המחלה נדירים יחסית וכוללים חסימת דרכי הנשימה בשל הגדלה ניכרת של השקדים, הפרעה קלה בתפקודי הכבד ואנמיה. בילדים הסיבוך הקשה ביותר (והנדיר!) הוא קרע של קופסית הטחול ודימום לחלל הבטן- בדרך כלל לאחר חבלה בטנית.

מהם הגורמים למחללת הנשיקה?

מחלת הנשיקה או בשמה הלועזי מונונוקלאוזיס נגרמת על ידי נגיף ה EBV אולם גם נגיף ה CMV עלול לגרום לתסמונת קלינית דומה לזו הנגרמת על ידי EBV .

כיצד מאבחנים את מחלת הנשיקה?

בנוסף לתסמינים ולתמונה הקלינית ניתן לאבחן את המחלה על ידי מספר בדיקות דם אשר מגלות עדות להדבקה בנגיף.

מהו הטיפול והאם קיימת תרופה למחלת הנשיקה?

לא קיים טיפול ספציפי במחלה. הטיפול הוא טיפול תומך על ידי הורדת חום משככי כאבים ושתיה מרובה ומטרתו לשפר את הרגשת החולה. לא קיים עדיין חיסון כנגד המחלה.

מה הבדל בין מונונוקלאוזיס בגיל הילדות לזו בגיל הבגרות.

בגיל הילדות המוקדם ניתן לחלות במחלה בצורה קלה העלולה להתבטא במחלת חום בלבד ללא תסמיני המחלה המופיעים בגיל המבוגר קרי חום גבוה חולשה קיצונית כאבי גרון וכאבי ראש הנמשכים 1-3 שבועות.

האם החולים מתחסנים בפני המחלה בעתיד?

כן המחלה מקנה חיסוניות בפני מונונוקלאוזיס. הנגיף נמצא בגופנו בצורה סמויה או לטנטית ובעת דיכוי חיסוני עלולה המחלה להתפרץ.


CMV