שפעת

שפעת היא מחלה ויראלית הנגרמת על ידי וירוס ה- INFLUENZA. מדובר בוירוס מדבק מאוד של דרכי הנשימה.

המחלה מופיעה בעיקר בין החודשים נובמבר לאפריל והיא עלולה לפגוע בצורה זו או אחרת בחלקים גדולים מהאוכלוסיה..

מהם התסמינים של שפעת ?

תסמיני השפעת מזכירים את אלו של הצטננות אולם הם חמורים יותר וכוללים: חום גבוה, צמרמורת, כאבי ראש, כאבי שרירים, סחרחורת, אובדן תאבון, עייפות, שיעול, כאב גרון, נזלת, בחילה והקאה, חולשה, כאב באוזניים, שלשול.

התסמינים נמשכים במשך כ- 5 ימים. החולשה והשיעול עלולים להמשך גם מעבר לכך. המחלה מדבקת מאוד ועוברת בטיפות באויר על ידי שיעול או הפרשות גוף מאדם חולה.

כיצד ניתן לטפל בשפעת ?

היות ושפעת היא מחלה ויראלית אין משמעות למתן אנטיביוטיקה. בדרך כלל אין צורך בטיפול ספציפי והמחלה עוברת מאליה בעזרת טיפול תומך אשר יכול לכלול מנוחה, מתן נוזלים, ותרופות לשיכוך כאבים והורדת חום.

קיימות תרופות אשר יכולות לקצר את מהלך המחלה במידה וניתנות ב- 48 השעות הראשונות להופעת הסימפטומים. תרופות אלו ניתנות בדרך כלל לילדים או מבוגרים החולים במחלות נלוות, או במידה והסימפטומים קשים במיוחד.

כיצד ניתן למנוע את המחלה ?

ניתן למנוע את המחלה בעזרת חיסון אותו יש לתת מידי שנה בין ספטמבר לנובמבר או אף לאחר התפרצות השפעת למי שעדיין לא קיבל החיסון. החיסון מקטין את הסיכון של תחלואה בשפעת בכ- 80%. החיסון פעיל כנגד אותם זני השפעת הצפויים ליהיות פעילים באותה השנה. לעיתים תתכן הדבקה בזן אחד שכנגדו לא פעיל החיסון. החיסון ניתן בזריקה חד פעמית פעם בשנה. בילדים עד גיל 8 שנים אשר לא קיבלו את החיסון מעולם יש לתת בשנה הראשונה למתן החיסון 2 מנות בהפרש של חודש. ילדים עד גיל 3 יקבלו מינון מפחת.

חלק מהילדים  הם בסיכון גבוה יותר לחלות או לפתח סיבוכים של שפעת ולכן מומלץ להם להתחסן בהקדם, ביניהם: ילדים בגילאי 6-60 חודשים, ילדים החולים במחלות כרוניות כגון מחלות ריאה כרוניות, כל אדם ובביתו תינוק עד גיל 6 חודשים, ילדים הסובלים מאסתמה, ילדים המקבלים טיפול קבוע באספירין. אין לתת את החיסון לילד חולה, לכזה הסובל מאלרגיה לביצים, או לילד שפיתח בעבר תגובה אלרגית לחיסון.

מתי יש לפנות לרופא הילדים ?

יש לפנות לרופא הילדים בכל הופעה של תסמינים המתאימים לשפעת, כאשר הילד סובל מחום גבוה, כאשר הילד מרגיש טוב יותר ואז חלה החמרה במצבו, אם החום נמשך מעבר ל-3 ימים, כאשר מופיעים קשיים בנשימה, בלבול או החמרה במצב הכללי.


CMV