קוליק בתינוקות - גזים

קוליק בתינוקות ("גזים")

כ- 10-15% מהתינוקות סובלים מגזים וכאבים קוליקים של הבטן. הגורם לתופעה אינו ברור די הצורך וישנן תאוריות שונות באשר למקור התופעה. התופעה היא אוניברסאלית ואינה משפעת מגורמים גיאוגרפיים או אתניים ואחרים.

מהם התסמינים של קוליק בתינוק ?

קוליק מופיע בדרך כלל בגיל 2-4 שבועות אחרי הלידה ונמשך עד גיל 3 חודשים. מדובר בהתקפים בהם התינוק בוכה בקול רם ללא הפסקה במשך 2-3 שעות ולא מצליחים להרגיעו. ההתקפים מלווים לעיתים בכמות גדולה של גזים או בכאבים ברורים בעת מגע בבטן. לפני שמגיעים לאבחנה שמדובר בקוליק יש לשלול סיבה אחרת שגורמת לתינוק להיות באי שקט.

מה ניתן לעשות כדי לטפל בקוליק ?

אין תרופה ברורה להקלה על קוליק בתינוק. ניתן לנסות את השיטות הבאות: להרגיע את התינוק בערסל או כסא נדנדה, עיסוי עדין בתנועות סיבוביות של בטן התינוק, חלק מהילדים נרגעים בעת נסיעה במכונית, מוסיקה או צליל עשויים להרגיע את התינוק. בנוסף יתכן ועוזר להאכיל את התינוק לאט, לגרום לו לשהק לעיתים קרובות. קיימת נטייה בקרב הורים רבים לשנות את הפורמולה ממנה ניזון התינוק. פעולה זו עוזרת רק לעיתים רחוקות ואינה מומלצת כשיגרה.  

חשוב לזכור שקוליק בתינוקות היא תופעה שפירה שאינה מעידה על הפרעה כלשהי. את ההורים ניתן לנסות ולעודד בכך שההפרעה חולפת בדרך כלל עד גיל 3 חודשים ואינה שבה.