אוושה בלב
אוושה/רשרוש בלב היא אבחנה שכיחה מאוד בגיל הילדות. במרבית המקרים הגורם לאוושה אינו מסוכן ואינו משפיע כלל על בריאות הילד.
מבנה הלב ומחזור הדם
הלב בנוי מ- 4 חללים ו – 4 מסתמים חד כיוונים. שני החללים התחתונים של הלב אשר מזרימים דם ממנו והלאה נקראים חדרים, ושני החללים העליונים של הלב אשר מתמלאים בדם מאיברי הגוף הנקראים עליות או פרוזדורים.
דם עני בחמצן עובר מחלקי הגוף אל העליה הימנית. הוא עובר דרך המסתם התלת-צניפי אל החדר הימני, ומשך דרך המסתם הריאתי על הריאות- שם מתמלא הדם בחמצן. הדם המחומצן חוזר אל העליה השמאלית, ואז עובר דרך המסתם הדו-צניפי אל החדר השמאלי. משם יש מעבר של הדם המחומצן דרך המסתם האאורטלי אל כל חלקי הגוף.
בעת בדיקה גופנית משתמש ברופא בסטטוסקופ על מנת להקשיב לקולות הלב. אוושה היא קול נוסף אשר נוצר בעת פעילות הלב, ושאינו שייך לקולות הלב הרגילים של התכווצות הלב. בחלק מהמקרים האוושה נוצרת ואין לה כל משמעות. אוושה מסוג זה היא השכיחה ביותר והיא נקראת אוושה פונקציונלית. אוושה כזו קיימת בלמעלה ממחצית הילדים. בחלק קטן יותר מהמקרים קיום אוושה היא סימן לבעיה לבבית.
כיצד מאבחנים אוושה בלב ?
אוושה בלב מאובחנת על ידי האזנה בסטטוסקופ לאיזורים שונים על פני הלב. ניתן לשמוע אוושות לבביות בכל הגילאים. קל יותרל זהות אוושה כשהילד שקט ונושם בנוחות. הרופא מבצע דירוג של האוושה מ- 1 עד 6 בהתאם לעוצמתה. המיקום בו נשמעת האיוושה ואופי הצליל שהיא מפיקה יכולים ללמד על הגורם לאוושה זו.
לעיתים שומעים אוושה בבדיקה גופנית אשר לא נשמעה בבדיקות קודמות. אוושות יכולות להופיע ולהעלם, והן תלויות לעיתים בקצב הלב של הילד ובתנוחה בה הוא נבדק. אוושה חדשה עשויה להיות סימן של מחלת לב חדשה מתפתחת.
מהי אוושה תמימה ?
האוושות הנפוצות ביותר הן אוושות תפקודיות תמימות. הכוונה במונח זה הוא שהאוושה מופקת בפעילות לב רגילה ותקינה, ואין לה משמעות כלל. אוושה כזו יכולה להופיע ולהעלם לסירוגין. ולעיתים נעלמת לחלוטין עם התבגרות הילד. ילד בו אובחנה אוושה כזו אינו דורש טיפול מיוחד כלשהו.
מהם גורמים אחרים לאוושות ?
חלק מהאוושות עשויות להצביע על הפרעה בתפקוד או במבנה הלב. במידה וקיים חשד שהאוושה נובעת מהפרעה כזו יהיה צורך בביצוע בדיקות נוספות הכוללות צילום חזה, בדיקת א.ק.ג. ואקוקרדיוגרם- שהוא בדיקת אולטרהסאונד של הלב המאפשרת לראות את המבנה והתפקוד של חללי הלב ומסתמיו. במידה ונעשה אקו לב, והוא תקין אין צורך במעקב נוסף.
בממוצע כ- 1 מ- 100 תינוקות נולד עם מום מבני בלב. לעיתים קיימים סימפטומים אשר מכוונים לקיום מום כזה כבר לאחר הלידה- הם עשויים לכלול: נשימה מהירה, קושי בהאכלה, הכחלה של השפתיים וחוסר עליה במשקל. בילדים מבוגרים יותר עשויים להופיע סימנים הכוללים עייפות, קושי בביצוע מאמץ גופני, וכאבים בחזה.
קיימים סוגים שונים של מומי לב מולדים הכוללים הפרעות במחיצת הלב, הפרעות במסתמים והפרעות בשריר הלב. חלק מהמומים הללו מפורטים בפרקים אחרים.

ASD
VSD