טטרלוגיה על שם פאלוט

מדובר במום הלב הכחלוני המולד השכיח ביותר אשר כולל פגם במחיצה הבין-חדרית, היצרות במסתם הריאתי ואבי עורקים המקבל דם משני החדרים במקום רק מהחדר השמאלי.

מבנה הלב ומחזור הדם:

הלב בנוי מ- 4 חללים ו – 4 מסתמים חד כיוונים. שני החללים התחתונים של הלב אשר מזרימים דם ממנו והלאה נקראים חדרים, ושני החללים העליונים של הלב אשר מתמלאים בדם מאיברי הגוף ונקראים עליות או פרוזדורים.

דם עני בחמצן עובר מחלקי הגוף אל העליה הימנית. הוא עובר דרך המסתם התלת-צניפי אל החדר הימני, ומשם דרך המסתם הריאתי על הריאות- שם מתמלא הדם בחמצן. הדם המחומצן חוזר אל העליה השמאלית, ואז עובר דרך המסתם הדו-צניפי אל החדר השמאלי. משם יש מעבר של הדם המחומצן דרך המסתם האאורטלי אל כל חלקי הגוף דרך אבי העורקים.

מהם התסמינים הקלינים של המום ?

שילוב המומים בטטרלוגיה על שם פאלוט גורם לירידה בכמות החמצן המגיעה אל רקמות הגוף. בשל כך הולך ומתפתח כיחלון. קיימות מספר תופעות קליניות אופיניות. אופיני כחלון שהולך ומתפתח במהלך השנה הראשונה לחיים, שינויים באצבעות וקוצר נשימה. ישנה הופעה של אירועים בהם התינוק מכחיל וסובל מקוצר נשימה קשה אשר יכול להסתיים באובדן הכרה.

כיצד מאבחנים את המום ?

ישנם ממצאים אופינים בבדיקה הגופנית. כמו כן צילום חזה, א.ק.ג. ואקוקרדיוגרם יכולים לסייע ולאשר את האבחנה.

מהם הסיבוכים של המום ?

על מנת להעביר מספיק חמצן לגוף מגדיל הגוף את כמות כדוריות הדם האדומות אשר עלולות לגרום לצמיגות יתר של הדם וחסימה של כלי דם במוח ולסיבוכים נוספים.

מהו הטיפול במום ?

הטיפול במום הוא ניתוחי בגילאי 6-12 חודשים. בניתוח סוגרים את הפגם במחיצה הבין-חדרית ומרחיבים את המסתם הריאתי. במקרים קשים יותר יש צורך לבצע ניתוחים זמניים בגיל מוקדם יותר, עד לביצוע ניתוח לתיקון סופי של המום בגיל מאוחר יותר.

ASD
VSD